Superhjälte-varning!

9789127146143

Jag är så imponerad av Bengt-Erik Engholm och hans finfina faktaböcker för barn! Just nu är han aktuell med en bok om löss! Tänk, jag hade aldrig kunnat tro att jag skulle kunna mumsa i mig en härlig ostmacka och samtidigt sträckläsa med ett sådant nöje i en bok om löss! Och det visar på hur ovärderlig författarens roll är när det kommer till att förmedla kärnan av något på ett sätt som får oss att vilja förstå och veta mer om ett ämne!

Bengt-Erik Engholm är så underfundig och klurig. Alltid när jag öppnar hans böcker, slutar det med att jag sitter där som ett barn, helt fastklistrad och läser med stor entusiasm och glädje. Han skriver i boken att löss är som superhjälter, eftersom de är så grymt starka. Men jag skulle vilja säga att han själv är en superhjälte som skriver viktiga böcker om viktiga, men kanske lite bortglömda ämnen som inte har funnits i bokhyllan innan! I alla fall inte för barn och på det här sättet – så lättillgängligt och på ett så underhållande och fascinerande sätt.

Ni kan vara säkra på att jag kommer använda denna på något sätt i undervisningen! Ska bli jättekul! 🙂

Stort tack för recensions-exemplaret Natur & Kultur! Och tack Bengt-Erik, för ännu en briljant faktabok för barn!

Här kan ni läsa mer om vad jag tyckte om Bengt-Eriks andra böcker:

Med pappa i fickan

Snor

Skelettboken

Fladdermöss

 

Kommentera

