Hjärta av damm

Hej!

Idag är det en härlig, frostig och solig tisdag och jag befinner mig just nu i Fliseryd – en av mina skolor där jag är varje tisdag förmiddag. Just denna veckan har jag fullt upp med att förbereda en hel del bokattacker – hela tio böcker kommer jag att bokattacka från klass 2 upp till klass 7!

Med anledning av alla bra böcker som jag har läst mig igenom den senaste tiden, ville jag passa på att ge er ett litet boktips! I morgon kommer jag att bokattacka ”Hjärta av damm” som är skriven av författaren Ingelin Angerborn, för klass 4 i Timmernabben. Den är så vansinnigt BRAAA!

bild

I boken får vi träffa Bella som när berättelsen tar sin början, precis ska börja på ett teaterläger under höstlovet. Hennes bästa vän Tove har i sista stund hoppat av lägret. Bella måste därför gå själv och det gör hon till en början högst motvilligt.

Hon står utanför den gamla teatern och beundrar det fina, rosa huset med alla fönstren, när en av ledarna vinkar in henne och hon följer med in med blandade känslor.

Men trots den stora nervositeten och det faktum att hon inte känner någon på lägret, upptäcker hon ganska snart att det verkligen är jättekul med teater! Hon skaffar nya vänner, ledaren Mirjam är jättesnäll och teatern är en spännande och häftig plats att vara på. Och sedan är ju Hilding där. Hilding som är jättesöt i teatersmink, som har varma, mjuka händer och ett jättehärligt skratt…

De är mitt uppe i att sätta upp en teaterpjäs för föräldrar och vänner, när det börjar hända mer och mer skumma saker som får Bellas hjärta att ta oväntade skutt av rädsla och förvirring… Den där dockan som stod i rummet med alla teaterkläderna.. Vem är hon egentligen och var det verkligen inbillning när Bella trodde att hon såg henne blinka? Och vem är det som lämnar meddelanden på damtoaletten?

Det var ett tag sedan jag sist läste Ingelin Angerborn. Jag är verkligen positivt överraskad och tycker helt klart att ”Hjärta av damm” är den bästa av hennes som jag har läst hittills! Kan verkligen rekommendera den varmt till alla som älskar spänning, mysrys och lite kärlekspirr! Är lite avis på alla som har kvar denna oläst!

Kommentera

