Mars genom linsen

Solen lyser och för första gången när jag kom in med tåget till mitt kära Kalmar, upptäckte jag att våren på allvar slår ut med full kraft – överallt knoppar som är på väg, överallt vårblommor vars doft mättar den klara, höga, friska luften och skänker hjärtat vingar. Vad våren är härlig! Jag har varit ledig fyra dagar och njuter fortfarande av denna annandag påsk. Det finns mycket härligt att tänka tillbaka på och därför kommer här ett inlägg fyllt av ögonblicksbilder – bilder av hur min marsmånad var i år! Önskar er alla en fortsatt härlig påskhelg och för er som har en veckas ledighet framför er: NJUT I SOLEN ❤

bild(8)

bild(6)

För ungefär fyra veckor sedan, hände något fint! Vi fick besök av Alaa och Jenny från Teater Jalada från Malmö, en flerspråkig barnteater som spelade föreställningen ”Tyst” för våra förskolebarn under sportlovets sista dag. De pratade och sjöng på arabiska, svenska och engelska och värmde barnens och mitt hjärta. De sjöng så att jag rös – så vackert! Och när de var klara och vi bar ut all rekvisita, långa tygsjalar och fantasioceanen av blått, svepande tyg välkomnade solen oss. Jag tänkte att de tog med sig våren till mig. För det var första gången jag upplevde den så närvarande.

bild(17)

En dag på sportlovet styrde jag stegen mot en av Kalmars bokhandlar och fyndade fyra härliga böcker till mig själv! ”Nattfilm” sparar jag till sommaren, men de övriga tre tänker jag flitigt använda mig av så fort jag får en stund över i mitt kök och i min syhörna.

bild(13)

För tre veckor sedan var det dags att åter möta upp en föreställning för barnen – denna gång ”Mamma Måd” (Maud Cederlöf) med en av hennes otroligt omtyckta och uppskattade musikteaterföreställningar för våra lågstadieelever. Maud var så trevlig och härlig och barnen och lärarna var jättenöjda! Det blev en härlig fredag då jag var med om två glada och vänskapliga föreställningar.

bild(2)

En dag minns jag extra starkt. Jag hade fått ett meddelande på Twitter från författaren Susanne Trydal om att hon gärna ville skicka mig den andra delen i serien ”Hallahem” – som tack för min recension som hon tyckte var så fin. Jag blev själaglad. Och några dagar senare väntade den på mig hemma innanför dörren. Jag började läsa med en gång och kastade mig in i äventyret. Jag älskade den och tycker den till och med är bättre än ettan. Åh vad jag längtar tills tredje delen kommer ut! ”Hallahem” har en förmåga att trollbinda mig med sin magiska kraft och sitt isande sagoäventyr.

bild(7)

Mitt älskade Kalmar. Så vackert och tidlöst. Speciellt från denna vy, högt över hustaken <3.

bild(18)

Mars månad var helt klart kultur-späckad. Under länsmusikens traditionsenliga utbudsdag i Oskarshamn njöt vi i publiken av en heldag med smakprov av det aktuella musikutbudet för barn och ungdom. Som alltid fastnar man lite extra för några och dessa goa, glada tillhörde våra absoluta favoriter under dagen. Vi fick se hela deras föreställningen ”Ur-Kul” – en alla tiders föreställning som framfördes av Mia Moilanen, Niklas Holtne, Povel Andersson och Karl Ingvarsson. Jag vet inte när jag sist skrattade så mycket. Tårarna sprutade och vi blev barnsligt förtjusta! Om ni har möjlighet att se denna, tveka inte en sekund!!

bild(10)

bild(9)

bild(1)

Vårt projekt ”Bokrullen” startade upp på riktigt i mars månad. För en vecka sedan tog jag och folkbibliotekarien Jeanette Engström från Ålems bibliotek vår bokrulle = resväska på hjul full med fina, mysiga, handplockade böcker och besökta våra grannar ”Fritids Stinsen” i Ålem. Var tredje vecka är det vi bibblosar som kommer till barnen på fritidshemmen och har en lässtund tillsammans. Vi öppnar väskan och tar upp den bok vi får lust att läsa i stunden. Barnen älskar att läsa högt för varandra. Men en del kryper upp i soffan med en filt om sig och stänger in sig i sin egen läsbubblevärld och läser själva tyst samtidigt som högläsningen pågår i periferin. Det är den mest härliga stunden tycker vi. Viktigt att barnen får känna att det är fritt att vara delaktig precis på det sätt man vill i stunden. En del följer med oss tillbaka till bibblan direkt efteråt med en av våra medhavda böcker då de blivit nyfikna och vill låna hem <3. ”Bokrullen” är alltså ett samarbetsprojekt mellan folkbibliotekarien, skolbibliotekarien och fritidshemmen i Ålem. Vi ville helt enkelt skapa ännu mera rum för barnen att kliva in i litteraturens magiska rum och vi vill visa att den kan ske i massa olika himmelska röriga former.

bild(4)

För sex dagar sedan ägnade jag en tisdagsförmiddag i fyrans klassrum på Fliseryds skola. Tillsammans med eleverna och deras lärare Lotta röstade vi i Webbstjärnan och filade på en affisch som vi efter lektionen delade ut till alla klasserna på skolan, samtidigt som vi gjorde lite reklam för oss och vår bokblogg som är med och tävlar i Webbstjärnan!

bild(11)

Mars månad avslutade jag i Skåne tillsammans med nära och kära. Så här hissnande vackert, men samtidigt lite kusligt sagolikt och dimmigt såg det ut under fredagen då vi begav oss till Kåseberga för att fiska och ägna några timmar strövande på stranden. Vågorna rullade in och brusade i öronen. Med ens som vi började vandra ner för den branta, lutande trappan glömde vi bort tiden – den var för länge sedan glömd och det ända som existerade var stranden och himlen.

bild(14)

bild(5)

Bara för några timmar sedan läste jag ut ”Kopparhandsken”, som utgör del två i fantasyserien ”Magisterium” av Holly Black och Cassandra Clare. Jag läste del ett, ”Järnprovet” för lite mer än ett år sedan och gillade den starkt! Del två var ohyggligt spännande från början till slut och jag läste de sista sidorna när vi rullade in med tåget till Kalmar. Jag hade läst non-stop från Malmö till Kalmar. Finns det något som kan slå detta?! Att vara så uppslukad av en bok att man glömmer allt runtomkring och bara får låna den där fantasivärlden för en stund…  Det är ren och skär magi <3.

HOPPAS NI ALLA FÅR EN FORTSATT SKÖN ANNANDAG PÅSK!

 

 

Kommentera

