En tillbakablick över maj och juni månad

bild-8

Medicinen för allt själsligt och fysiskt ont stavas ”Lockwood & Co” och nytvättade frasiga lakan! Med den känner jag mig oövervinnerlig. ÄLSKAR denna serien så oerhört mycket. Tredje delen; ”Den ihåliga vålnaden” var precis lika bra som del ett och två. LÄS DEN!

bild-10

Under en bokattack för treorna på Krungårdsskolan, tog jag med mig denna söta, rara av Mårten Melin. Alltid lika spännande att få se om någon blir nyfiken på att läsa boken som jag har med mig!

bild-11

För nio veckor sedan började jag läsa första delen i serien Korpringarna: ”Odinsbarn” av den norska succéförfattaren Siri Pettersen. En bok jag borde ha läst när den kom ut och var så hypad för lite mer än ett år sedan. Närmare 700 sidor nordisk mytologi och fantastik låg framför mig och jag minns att jag lät mig sugas in av den underbara berättelsen och världen som Siri Pettersen byggt upp. Jag var helt fängslad av framförallt första halvan av ”Odinsbarn”. Den var grym!

bild-7

Så kom så den högtidliga lyckostunden då del sex ur serien ”PAX” anlände till vårt bibliotek och det blev min tur att sluka den! Vi var många denna gång, som väntade med otålighet och spänning på att ”Näcken” skulle komma ut. Vi har en hel del trogna läsare bland barnen som sträckläser PAX-serien. Och vi älskar den lika mycket!

bild-1

Ungefär en vecka efter att jag hade avslutat den första delen, ”0dinsbarn”, fortsatte jag med del två som fått titeln ”Röta” på svenska. Jag läste nonstop och förundrades över de tvära kasten. Min fascination över serien stannade kvar, men del ett var fortfarande en starkare läsupplevelse.

bild-5

För sex veckor sedan hängde jag med denna fina under en lunchrast. Älskar allt med den! Mats Strandberg är det som har skrivit och Sofia Falkenhem har illustrerat de megafina illustrationerna i blåa, harmoniska toner. Boken är verkligen stämningsfull, drömsk och magisk. Gillar att Mats flörtar lite med Twin Peaks också! Boken handlar om Frank som på sin födelsedag blir biten av grannens hund. Han börjar drömma konstiga drömmar där han figurerar ett snällt och luddigt hund-monster som alla av någon anledning bara är rädda för. En natt när han vaknar, upptäcker han att golvet är smutsigt av jord och löv från skogen. Och det är fullt av konstiga fotspår överallt. Han inser att det inte alls har varit några drömmar…

bild-4

Kraften. Sista delen i Siri Pettersens serie Korpringarna. Så oförskämt snygg, skrämmande, mäktig och spännande. För sju veckor sedan påbörjade jag denna sista delen och avslutade den med en belåten känsla i hjärtat. Ändå kunde jag inte riktigt släppa att ettan fortfarande var absolut bäst och jag inte riktigt blev lika drabbad av de två senare delarna. Men ändå. Vilken värld författaren har byggt upp!

bild

På en lunchrast hade jag denna bilderbok av Lotta Olsson som min kompanjon. Den var mäkta fin och poetisk med illustrationer av en av mina absoluta favoritillustratörer Maria Nilsson Thore. Boken heter ”Lämnad ensam” och handlar om vännerna Jättemyrsloken och Hasselmusen som inte bara kompletterar varandra mycket bra, de hänger också i vått och torrt. Men en dag händer något som får Jättemyrsloken att gå sönder av svartsjuka. Hasselmusen ska iväg med en annan vän över dagen och hela världen rasar samman över Jättemyrsloken som blir lämnad ensam hemma… Så otroligt söt! Älskar slutet och hur fint Lotta Olsson knyter ihop allt.

bild-13

En av de mest romantiska och söta vuxenromanerna jag har läst på sistone. Jag hade svårt att fastna till en början, men gav inte upp och läste vidare. Och tur var väl det! Jag önskar jag kunde ge mig själv en riktig bamsekram för att jag inte gav upp. Den blev ju riktigt bra, mysig och romantisk till slut och nu vill jag bara sluka fler av Mhairi McFarlanes romaner.

Önskar Er alla en underbar sommar! ❤

Kommentera

