Augusti & September

talt-lasning

I slutet av semestern, var vi i Norge några dagar och tältade i Flåm i Sognefjorden – en av de vackraste platser jag någonsin varit på. Det var kyligt och fuktigt mest hela tiden med undantag från stunden då jag precis krupit ned i sovsäcken, tänt min mysiga läslampa och läste i denna härliga tegelsten tills armarna började domna bort och ögonlocken var tunga som om de tyngdes av flera paket strösocker.

solros-2

På trappan utanför Tillingeskolans personalrum, möttes jag en eftermiddag av denna underbara och glada syn! Älskar solrosor.

ironman-fika

Nyinköpta böcker, kokosboll, kaffe och IronMan i Kalmar. Det syns kanske inte på denna bilden, men soligt och skönt var det, denna dag!

det-vita-huset

En helg åkte vi ner till Malmö och då tog jag med mig denna som resesällskap. Petter Lidbecks senaste thriller för mellanstadiebarn. Rysligt spännande, lättläst och bra var den!! Senare tog jag med mig denna in i en fjärdeklass för att tipsa – till min glädje var det många som ville låna!

riddaren

Nästa bok på läslistan var denna med den lååånga titeln ”Det lånade mörkrets riddare” – en debut av en irländsk författare med rött skägg; ”Dave Rudden”. Boken handlar om den föräldralöse pojken Denizen som bor på ett deppigt och mörkt barnhem tills han en dag blir hämtad av en man i en bil som påstår sig känna hans faster. Under bilfärden till fastern händer både oväntade och otäcka saker som ställer Denizens liv på ända. Plötsligt är det som om hans liv har blivit en mix av den otäckaste mardröm och den mest underbara drömmen. Fartfylld och underhållande fantasy som sticker ut på ett bra sätt! Jag hoppas på fler böcker om Denizen!

urkul-bmala

Under vecka 36 hade vi musikteaterföreställningen ”Ur-Kul” (Musik i Blekinge) på besök i Mönsterås kommun för lågstadiets klasser. Jag såg själv föreställningen i våras och minns att jag skrattade så att jag grät. Det var något av det roligaste jag sett. Mycket uppskattat och minnesvärt, även för barnen! Fotot är taget utanför biosalongen i Blomstermåla Folkets Hus för tiden då jag mötte upp teatersällskapet och klasserna från våra skolor.

skytteanska-skolan-ht-16

Vecka 36 startade vi upp källkritiksprojektet ”Källspanarna” på denna galet vackra skola; Skytteanska skolan i Ålems kyrkby. Byggd 1822 och är därmed en av Sveriges äldsta skolor som fortfarande är i bruk. ”Källspanarna” är ett upplägg jag har lånat och modifierat efter våra förutsättningar av skolbibliotekarien Liselott Drejstam som jobbar på Hjulsbroskolan i Linköping – välkänd i Sverige för sin satsning kring källkritik i skolans lägre åldrar. Vi har mycket att lära av Linköpings fokusbibliotekarier! Denna termin är första gången jag kör källkritik i förskoleklassen och åk 1. Väldigt kul och utmanande!

minimonster-mygga

I våra projekt ”Källspanarna” har jag bland annat utgått från denna underbara faktabok; ”Livet som minimonster” av Hanna & John Hallmén, när vi har samtalat om vad en källa är och vilka olika typer av källor vi har omkring oss. Vi har även använt oss av deras webbsida där vi har testat de roliga övningarna ”Gissa fejset”.

nelsons-lunchlasning

En stund på Nelsons café i Mönsterås – mitt favvofik i vått och torrt. Härinne står verkligen tiden stilla. Inredningen är så mycket ”Fawlty Towers” (Pang i bygget). Bara här inne funkar inredningen. Och bara här inne är det ok att sitta ensam vid ett fyrmannabord med näsan i en bok.

monstret-pa-cirkusen

I veckan läste jag ut ”Monstret på cirkusen” av Mats Strandberg – del två i serien om pojken Frank som förvandlas till ett fluffigt monster om nätterna när alla sover. Jag gillade del ett mycket, men del två var till och med ännu bättre! Stämningsfull, spännande och fasansfull om människans mörka och ljusa krafter.

pudlar-och-pommes

Jag säger bara ”Pudlar och Pommes” av Pija Lindenbaum! Vilken underbar och aktuell bilderbok! Jag läste den för åk 1 när de besökte mig i biblioteket i onsdags och det fanns så mycket att diskutera. Det här kan även vara typ den sorgligaste scenen i en bok. När hundarna måste lämna kvar vovve på stranden, eftersom de inte får plats fler i båten. Jag fick ont i hjärtat.

bukett-tidlosa

Avslutar med denna ljuvliga bukett som min mamma har plockat. Jag säger bara Tidlösa och Anemon i samma bukett!!! Kan det bli vackrare?!

Nu får jag önska er alla en underbar helg!

2 reaktioner på ”Augusti & September

  1. Jag är sjukt sugen på Sognefjorden! Tror det kan vara fint på sommaren också, typ vandra eller så; det mesta jag läst hittills är om skidsemester så superkul att läsa om din upplevelse från sensommaren =)

Kommentera

