Harry Potter & the Cursed Child

Bildresultat för harry potter and the cursed child

I lördags fick jag vara barn igen, om så för en liten lånad stund! Jag stängde in mig i min läsbubbla som jag tätade med mjuk bomull och fluffiga, drömmiga moln (det regntunga mörkret utanför bekom mig icke) och stannade där resten av dagen. Och känslan, ja, den var helt obeskrivlig. Jag vet att detta ”bara” är en pjäs skriven på ett manus (inte ens en roman, utan ett så kallat ”rehearsal script” med repliker och alltså ingen prosa) och att den inte lovar något mer i efterhand. Men kan jag inte bara få drömma mig bort ett tag och låtsas att det kommer fler, tegelsteniga Harry Potter romaner???

Jag får dock erkänna att det tog ett litet tag innan mina ögon hade vant sig vid att läsa på manus. Namnen på karaktärerna i boken hoppade och störde hela tiden, gjorde det styltigt och kantigt att läsa… Men till slut landade de och höll sig stilla. Jag hittade ett sett att börja läsa dialogen och därefter snegla på namnen om jag var osäker på vem det var som pratade. Och när jag väl hade hittat det där sättet som passade mig, lät jag mig drunkna i Harry Potter världen med en total känsla av lycka. Jag fick flera gånger väcka mig själv för att påminna mig om att jag inte drömde.

I ”Harry Potter & the Cursed Child” (som är skriven av Jack Thorne, baserad på en originalberättelse av J.K. Rowling, John Tiffany och Jack Thorne) förflyttar vi oss 19 år framåt i tiden. Harry Potter arbetar på Trolldomsministeriet, är gift med Ginny Weasley och har tre barn; James, Albus och Lily. Fokus för berättelsen är vänskapen mellan Albus Potter och kompisen Scorpius Malfoy, men den handlar minst lika mycket om relationen mellan far och son, mellan Harry och Albus – som har väldigt svårt att mötas på grund av Harrys hjältestatus och kändisskap. Albus känner sig extremt ensam och mäktar inte med att gå i Harrys fotspår – något han tror att alla runt omkring honom förväntar sig av honom.

Berättelsen börjar när Albus och familjen står på King’s Cross i London och väntar på Hogwartsexpressen. Albus ska börja sitt första år på skolan som han vet har betytt allt för sin pappa. Men Albus känner ingen glädje, bara en stor ängslan och en ond föraning om att han kommer misslyckas. Det är en känslosam scen som spelas upp på perrongen då Albus anförtror sin rädsla att hamna i Slytherin för Harry.

Till sin stora fasa hamnar Albus faktiskt i just Slytherin och därmed kapar han också på eget bevåg bandet med Rose Granger-Weasley – som har varit hans förbundna vän sedan många år tillbaka. Istället finner han en ny vänskap på tåget till Hogwarts; Draco Malfoys son Scorpius.

Det dröjer inte många minuter förrän Scorpius avslöjar ett hårresande rykte som får dem båda att veckla in sig i ett förrädiskt mörker som hotar att förgöra allt det som Harry Potter en gång offrade sitt liv för att aldrig mera återse…

En oförglömlig läsupplevelse som jag alltid kommer bära med mig! Det enda negativa jag har att säga är att min längtan efter att läsa fler Harry Potter böcker har väckts till liv…

Jag kan säga så här: det kommer bli nästan omöjligt att fastna i andra böcker en tid framöver…

7 reaktioner på ”Harry Potter & the Cursed Child

  1. Det var det ”fiffigaste och vackraste beskrivningen av hur man löser ett problem som jag möter ofta under mina ljudböckernas ”lässtunder”
    Det är inte ögonen men öronen, hjärnan och användning av ”fantasidelen” som förbrukas då. Kan det vara lika svårt att läsa ”Harry Potter & the Cursed Child” som ljudböcker med många förekommande personer i dem.

  2. Hej Bibblabella!
    Jag har inte läst senaste boken om H. Potter men jag har hittat fram till din blogg : )
    Vilken fantastisk guldgruva du har skapat, där man som bokälskare kan frossa tills tiden försvinner!
    Jag är lite nyfiken på om du, med all din kunskap om så många böcker, har en personlig 10-i-topplista? Det skulle vara inspirerande att få ta del av den : )

    Tack för underbart vackra och läslustväckande recensioner!

    Mvh
    I

    1. Hej Ingela!

      Åh, så roligt att få läsa dina tankar!! Tack så mycket, jag blir så glad 🙂
      Det kan ju kännas lite ensamt här på bloggen ibland.. Du anar inte hur mycket en sådan här fin kommentar betyder!
      Ingen topp-tio lista ännu, men det skulle vara väldigt intressant att göra en. Det tar jag med mig och mejlar dig när jag har sammanställt en!

      Har du någon blogg eller plats på nätet där du skriver om dina läsupplevelser? Blir så nyfiken på dig och dina tankar om läsning.

      Mvh
      Isabella

      1. Hej!

        Åh, tack vad gulligt att du vill dela med dig! Ser fram emot dina topp 10!

        Jättekul att du är intresserad av mina läsupplevelser, men inga sociala medier för mig mer än ett i stort sett oanvänt instagram-konto : )

        Önskar dig en fin höstkväll!
        / I

      2. Hej igen!

        Jag tycker det var en jättefin idé! Det är jag som ska tacka för den :=)

        Synd att du inte finns på sociala medier, men jag respekterar och förstår samtidigt!

        Önskar dig en fin fredag och en härlig helg!
        /Isabella

Kommentera

