Oktober månad – en summering

bild

Pennan i högsta hugg, rosor på kind, härliga spontana skrattsalvor… Fyrorna på Krungårdsskolan är så uppfyllda av den egna detektivromanen att det börjar ryka ur öronen av all kreativ glöd. Det här var en av de bästa stunderna i mitt skolbibliotekarieliv. Nästa termin kommer en författare att besöka våra fjärdeklassare och denna stafettskrivning är en del av vårt förarbete inför besöket. Tänk vilken glädje när barnens fyra färdiga deckarromaner får läsas av författaren i vår!!!

bild

I början av oktober körde vi grundläggande källkritik och informationssökning i klass 6 på Krungårdsskolan – källkritik kan man inte få för mycket av!

bild

En måndag i början av oktober var det dags för mig att besöka klass 8a på Krungårdsskolan för bokprat. Alltid lika pirrigt, peppande och spännande att se vilka böcker som går hem hos ungdomarna!

bild

Klockan 12.10 torsdagen den 6 oktober var det dags för det tredje och sista källkritikspasset för dagen. Då var det även dags för den andra lektionen i källkritiksprojektet med treorna på Alsteråskolan i Ålem – ett projekt som vi kopplat till området ”Forntiden”. Och just den dagen hade jag äran att avslöja min stora överraskning för klassen; nämligen att jag hade fått tag i en arkeolog att intervjua via Skype två veckor senare!

bild

Andra omgången av deckarprojektet/stafettskrivningen i fyran på Krungårdsskolan och grupperna hade för dagen skiftat böcker och skrev därmed fortsättningen på sina klasskamraters deckare. Spännande!

bild

Några dagar i oktober såg min ljudbok i bilen ut så här! En sann berättelse om Tom Michells livslånga vänskap med pingvinen Juan Salvador – en pingvin som författaren räddade livet på, på en strand i Uruguay på 70-talet. En bok som jag kommer minnas mycket länge för sin värme, humor och hjärtekramande historia.

bild

Vi har ett så spännande designprojekt på Krungårdsskolan som jag bara måste dela med mig av! Tillsammans med en designer kommer elevernas tankar att få forma den nya barn- och ungdomsavdelningen som nästa år kommer börja växa fram. Ett liknande projekt gjordes på vårt kombinerade folk- och skolbibliotek i Timmernabben förra året. Det blev jättelyckat och fint! Bilden ovan visar en av barnens teckningar som ska illustrera deras idéer om hur detaljer av biblioteket skulle kunna se ut.

bild

Veckans höjdpunkt! Deckarprojektet i klass fyra på Krungårdsskolan var vecka 41 inne på sin tredje omgång och denna dagen fick de fyra grupperna tillbaka sina böcker för att spåna fram misstänkta, villospår och bevis! Så impad över elevernas inlevelseförmåga, fantasi och effektivitet!

bild

Två dagar i vackra Ronneby blev det den 18-19 oktober! Vi var tre kultursamordnare från vår kommun som åkte dit för att ta del av utbudet för teater och dans under Skolscen Sydosts Teater- och Dansfestival! Ett av årets höjdpunkter om ni frågar mig. Och det har numera även blivit tradition att besöka och fota av denna vägg som aldrig är densamma… ❤

bild

I detta rum såg jag Oskar Sternulfs enmansföreställning ”Komma ut” under Teater- och Dansfestivalen. Den drabbade mig starkare än något annat i teaterväg. Det isade ända in i själen och jag lämnade rummet med bubblande hjärta, tårar i ögonen och världens största leende. ❤

bild

”Jag får ont i magen av att vi inte ska fortsätta med forntiden”. Citat av en elev i klass 3 på Alsteråskolan i Ålem efter den pirriga intervjun via Skype med Linköpings-arkeologen Göran Gruber den 20 oktober. Kan en kommentar från en elev göra mig lyckligare? Här sitter en elev framför datorn och intervjuar arkeologen som syns på storbild framför hela klassen :).

bild

Den 21 oktober var det fredag och dags för fjärde och nästsista stafettskrivningspasset. Vid dagens slut hade de härliga gängen skrivit in sina sista meningar i deckarromanerna.

bild

Förra helgen läste jag ”Harry Potter & the Cursed Child” och kände att livet knappast kunde bli så mycket bättre <3… Läs hela min recension här!

bild

Tisdagen den 25 oktober åkte jag och min kollega Evelina till Växjö för en heldag fortbildning. Tillsammans med en massa andra bibliotekarier från länet lärde vi oss grunderna inom medborgardialog – ett ämne som överraskande nog var väldigt intressant. Föreläsaren Edward Andersson var skicklig och bröt ned ämnet till en dimension där vi alla fick utrymme att angripa ämnet från en praktisk synvinkel och vi åkte hem med en massa bra och konkreta tips på hur vi i framtiden kan möta vår målgrupp genom dialog.

bild

I torsdags hade jag ett fullspäckat schema med avslutning av tre källkritiksprojekt med förskoleklassen, ettan och trean på två av mina skolor. Vi använde appen ”Book creator” för att presentera våra faktatexter. I slutet av lektionen blev det dags för utvärdering och högtidligt utdelande av diplomen till alla duktiga, nyblivna källspanare!

bild

I fredags hade vi sista stafettskrivningsstunden då alla deckarromanerna fick sina utsmyckningar lagom till Halloween. Eleverna var så flitiga och delade upp arbetet att göra omslag, skriva baksidestext och illustrera fina bilder till texterna mellan sig! Det har varit FANTASTISKT att få följa fyrornas skrivande <3.

bild

OKTOBERMAGI. Som får avsluta min summering av jobbmånaden oktober för i år.

 

Kommentera

