Fyra böcker & ett författarbesök

Hallahem: Striden i skogen

I takt med att världen slog ut i grönt, passade jag på att försjunka i denna gröna diamant till bok! Alltsedan jag läste ut den senaste delen i Susanne Trydal och Daniel Åhlins serie Hallahem; Sveket vid Sjön, har jag längtat och längtat till att trean skulle komma ut! Jag står fortfarande fast vid att del två var den mest spännande. Den tog verkligen andan ur mig och innehöll så många cliffhangers. Del tre är lika bra fast på ett annat sätt; jag gillar verkligen hur författarna bygger upp karaktärerna, miljön och handlingen på ett sätt som får det att kännas som om jag verkligen befinner mig där som läsare, i varenda ögonblick. Rekommenderar denna serie varmt! ❤

Flickorna

Boken jag hänger med i bilen just nu. En skavande, rå och otäck skildring av hur unga flickor fängslas av och faller offer för en udda sekt i 60-talets USA. Boken är inspirerad av de otäcka mord som Charles Manson på 60-talet fick sina kvinnliga anhängare att utföra – vilket gör lyssningen av boken ännu mera gripande och ryslig. Jag gillar ”Flickorna” starkt och beundrar författaren Emma Clines skarpa och liksom drömska berättarröst.

Mademoiselle Oiseau & Landet Argentine

Ibland önskar jag att böcker var dofter. I sådana fall skulle denna den tredje delen i serien om Mademoiselle Oiseau dofta ljuvligt; lavendel och nyutslagna gröna knoppar och blad om våren under en klar och frisk himmel som av glas och fladdrande fjärilar. Känslan den väcker i mig är som alltid en längtan till att upptäcka Paris på nytt. Att åka tillbaka till staden som jag vet dolde mer bakom alla gråa, ståtliga fasader, broar och torg. Böckerna om Mademoiselle Oiseau är underbart tokiga, surrealistiska och drömska i lager på lager på lager. Vill man bara åt en känsla av lojt drömmande och inspireras av att upptäcka nya, glömda, gömda och hemlighetsfulla platser eller komma närmare ens egna drömmar, säger jag bara: läs böckerna om Mademoiselle Oiseau!

Här kan ni läsa om vad jag tyckte om del ett och del två!

Monstret & Människorna

Mats Strandberg fulländar verkligen avslutningen på en av mina favoritserier för barn; här i sista delen av serien om pojken Frank. ”Monstret & Människorna” är liksom andra delen en till lika delar skön och drömsk saga som en otäck och realistisk mardröm. Jag ser mycket av vårt samhälle i böckerna idag och tar mest av allt med mig ett växande hopp om en ljusare och bättre värld. Älskar denna lilla serie – Mats Strandbergs starka, pricksäkra röst som har en förmåga att verkligen beröra på djupet och Sofia Falkenheims känsliga och helt unika illustrationer.

Författarbesöket med Torsten Bengtsson

Författarbesöket med Torsten Bengtsson som besökte våra fjärdeklassare i kommunen, gick till historien som ett hejdundrande kalas för alla inblandade – elever som lärare! Vi fick lära känna författaren Torsten Bengtsson som en ödmjuk och inspirerande berättare. Han hade en förmåga att skapa en stor respekt och ett nyväckt intresse för både det skrivna och det lästa ordet. Jag funderade mycket på ordets makt under de två dagar då jag fick äran att följa Torsten som hans värd. Besöken resulterade i kilovis med reserverade titlar och autografer. Liksom en trevlig artikel i den lokala tidningen!

2 reaktioner på ”Fyra böcker & ett författarbesök

  1. Ja böckernas doft så underbart beskrivet! Varje bok har sin egen doft. Ett nytt sätt att läsa och komma ihåg vad man har läst.

Kommentera

