Mina senaste bok-bekantskaper

Bildresultat för versioner av oss

Versioner av oss

Först ut; ”Versioner av oss” av Laura Barnett. En udda och fascinerande roman som var en på samma gång utmaning som glädje att läsa. Som ett tankeexperiment om hur livet skulle kunna ha sett ut om ett till synes obetydligt beslut hade förändrat resten av ens liv. Här får vi följa Eva och Jim – två unga studenter som i slutet av 50-talet för första gången korsar varandras livsbanor. Författaren ger oss därefter tre olika versioner av hur deras liv hade kunnat se ut. För mig var det inte kärlekshistorien i sig som trollband mig, utan att läsa romanen mer som ett slags tankeexperiment med fascination för livet och hur det kan te sig på samma gång banalt och ödesmättat.

Spökflickan

Spökflickan

Katarina Genars senaste heter ”Spökflickan”! En underbar, somrig barnbok som doftar både mystik och lågmäld spänning. Till upplägget är den som en blandning av ”Pensionat Vidablicks gåta” och ”Röda spår”. Det som skiljer den, framförallt gentemot ”Röda spår”, är att den aldrig blir läskig på det sättet. Den är mer som en blandning av alla hennes andra romaner; det finns en mystik som inte riktigt går att ta på och som gör hennes böcker vackra och finurliga. De andas gamla tiders charm samtidigt som de bär spår av den tid de är sprungna ur; det går att lista ut att de utspelar sig idag och samtidigt är de så tidlösa. Något jag gillar mycket!  Man vet också vad man får när man läser Katarina Genar – passande när sommaren slår ut och man bara vill luta sig bakåt och njuta av en mysig och lagom spännande bok där stämningen i boken är viktigare än hur slutet utvecklar sig (för det har man i regel listat ut ganska tidigt).

Bildresultat för allt jag önskar mig

Allt jag önskar mig

Senaste ljudboken i bilen för mig! En fransk, finurlig, komisk och ganska lättsam roman om hur (mycket) pengar kan påverka en människas psyke. Intressant, men framförallt komisk och underbar att lyssna på. Extra skönt och befriande tycker jag det var med den franska, ganska bisarra och oväntat spontana humorn som överraskade mig till att skratta högt under många passager i boken. En bok jag helt klart rekommenderar!

Försvunnen

Slutligen. Boken jag precis har börjat läsa. Den senaste av Camilla Lagerqvist – hur skulle världen se ut utan hennes historiska romaner för barn och unga?!! Som jag har längtat efter att få sätta mina läständer i denna nya serie; Blodsvänner! Jag återkommer med tankar om boken så snart jag har läst ut den!

På återseende!

Kommentera

