Läsförståelsefrågor till ”Falafelflickorna”!

Omslagsbild: Falafelflickorna

Hej! Hoppas ni alla har en härlig start på denna nya vecka!

I höstas hade vi läsgrupper på Alsteråskolan, i åk 6. Vi hade köpt in ”Falafelflickorna” som klassuppsättning och körde därefter igång och läste boken tillsammans under hela höstterminen. Det var verkligen ett jätteroligt läsprojekt – tänk vad fint det är med läsgruppssamtal, jag minns att vi kom in på alla möjliga ämnen och lärde verkligen känna varandra i vår grupp i bibblan.

Varje torsdagsmorgon lästes ett kapitel och efter lunch började vi lektionen med att sammanfatta det lästa kapitlet, därefter delade vi upp oss på tre grupper (två lärare och jag, skolbibliotekarien). I grupperna samtalade vi under ca 40 minuter om det lästa med hjälp av båda läsförståelsefrågor och öppna frågor utifrån Aiden Chambers.

Eleverna hade i början av terminen fått varsitt fint bokmärke med läsgruppsamtalets gyllene regler (ställ nyfikna frågor, respektera varandras tankar och känslor, lyssna aktivt till punkt, fördela ordet) på ena sidan och förslag på öppna frågor på andra sidan. Vi övade under hösten extra mycket på just att ställa nyfikna följdfrågor till varandra.

När jag gjorde frågorna tänkte jag extra mycket på att ha med många frågor med koppling till egna livet. Jag tycker det blir bäst samtal om man har en blandning av text-till-själv-koppling, text-till-världen-koppling och text-till-text-koppling (det som också ibland benämns som på raden-, mellan raden-, bortom raden-frågor).

VARSÅGODA! Här kommer både läsprojektsplanering och läsförståelsefrågor till boken!

Läsprojektsplanering Falafelflickorna åk 6

Läsförståelsefrågor Fafalfelflickorna

4 reaktioner till “Läsförståelsefrågor till ”Falafelflickorna”!

  1. Åh, jösses då genomarbetat!!
    Men det verkar inte som de skriver utan bara pratar, tänker och diskuterar.
    Kanske det vi borde göra mer…

    Hoppas det går att läsa!

    1. Hej!

      Vad kul att du hittat hit!! 🙂 Precis, vi har inte haft fokus här alls på att skriva svar på frågorna, vi har istället använt dem som underlag för samtal i läsgrupperna. Men visst kan också använda dem som enskild uppgift för eleverna ex. hemma.

      Blir nyfiken, arbetar ni med boken just nu? Hur hittade du hit?

      Ha det bra! Hälsningar Isabella

    2. Hej!
      Vi har inte läst Falafelflickorna i läsgrupp utan jag var imponerad av hur ni jobbat i läsgrupp. Fick en tankeställare att vi kanske fokuserar för mycket på skrivandet i våra läsgrupper. Fortsätter att följa ditt/ert spännande arbete👍Sofia

      1. Hej igen!
        Blir så glad över att du hittade hit och att mitt blogginlägg kunde blir en liten tankeställare, wow 🙂
        Önskar dig en fin helg! /Isabella 🙂

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s