Guide till boksamtal med ovana läsare

Guide till boksamtal med ovana läsare - Nypon Förlag

”Man fattar bättre när man får tala om det man läst”.

Citatet är hämtat från gymnasieläraren Jenny Edvardssons lilla bok ”Guide till boksamtal med ovana läsare” – en bok i litet format utgiven på Vilja förlag 2020. Jag skulle verkligen vilja tipsa er alla – oavsett om ni har elever som går på gymnasiet eller grundskolan och möter ovilliga som villiga läsare.. guiden funkar för ALLA. Jag jobbar ju på fem grundskolor, men känner direkt att jag kan tillämpa hela guiden rakt av ändå, även om mina elever är yngre än målgruppen i guiden – visst får man modifiera, det får man alltid oavsett vilken grupp man möter, men jag känner att kärnan i guiden är tillämpbar för alla åldrar.

Vi det här laget har jag många, många härliga och såklart även utmanande, svettiga läsgruppssamtalstimmar bakom mig som skolbibliotekarie och varenda minut är guld värd för att förfina och utveckla strategier för hur man kan väcka läslust med barn och ungdomar – något Jenny också är inne på i avsnittet där hon redogör för valet av modell för boksamtalet. När jag läser Jennys bok blir orden som en slags bekräftelse på att jag faktiskt är på rätt väg. Jag känner igen upplägget till mångt och mycket, det är för mig bekant att arbeta med Aiden Chambers modell, men samtidigt ger författaren mig nya infallsvinklar som jag blir peppad på att testa med en gång! Det som framförallt var nytt för mig var sättet att fylla en hel tavla med elevernas tankar istället för att ta det muntligt. Att därefter dra pilar och streck för att lättare upptäcka kopplingar och mönster, frågetecken med mera var mycket intressant. Jag gillade också tanken på att låta eleverna få reflektera individuellt först – ett sätt att stärka deras trygghet i gruppen inför samtalet som kräver av dem att våga dela med sig, prata, reflektera, ställa följdfrågor, öppna upp sig. Ja, det krävs faktiskt ett stort mod för att våga det och då kan den individuella reflektionen som förbereds inför gruppsamtalet vara ett sätt att stärka, stötta och peppa individen.

Läs guiden – det tar bara fem minuter. Men lägg till en god stunds reflektion på det och omsätt i praktiken efter era förutsättningar!

Tips! Kika in på Jennys blogg och läs mer om hennes arbete! Där kan ni också läsa mer om hennes böcker om ungas möte med litteratur i olika former. 

Trevlig helg på er!

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s