Källkritik med fyrorna: ”Är internet äldre än Elvis Presley” ?

ÄR INTERNET ÄLDRE ÄN ELVIS PRESLEY?

Med fyrorna och sexorna har jag tidigare år haft ett annat upplägg för källkritiken och informationssökningen än med sexorna i år (HÄR kan ni läsa om lektionen med sexorna, där vi diskuterade ”integritet på nätet”). Jag har då rivstartat med ett exempel på en hemsida som är fejkad – innan jag har börjat utveckla vad källkritik är för något och varför det är så viktigt. Totalt har jag kört upplägget med fyra klasser och det har framförallt varit effektfullt i årskurs fyra. Men även om sexorna har genomskådat den fejkade hemsidan betydligt fortare, har det varit en tacksam ingång till ett utvecklande och fördjupande samtal och en studie i källkritik. Just detta att eleverna inte är förberedda eller förvarnade om att vara på sin vakt och att tänka kritiskt när vi först tittar närmare på hemsidan, har bidragit till en djupare förståelse för vad källkritik är, eftersom de då ”utgår” från att det som står där är korrekt. Jag har i synnerhet en klass i minnet när jag tänker tillbaka på denna övning i källkritik och på hur lyckat det blev.

Till vår hjälp när vi tittade närmare på ”Åsneryds hemsida” hade vi tre frågor som vi tillsammans försökte besvara:

1. Vilket landskap i Sverige ligger Åsneryd i?

2. Vilket år grävdes pyramiden ut?

3. Vad heter orten där man kan åka skidor tio månader om året?

Det var en stor spridning för reaktionerna bland eleverna i de olika klasserna. En del elever sade sig till och med ha varit i Åsneryd och ifrågasatte inte bilden på bergskedjan på hemsidan. Med tiden (och framförallt när pyramiderna dök upp) invände fler och fler elever på att information verkligen var korrekt och de sa rätt ut att detta måste vara fejk. Eftersom jag ville att de först och främst kunde motivera och visa på hur de kunde bevisa att hemsidan var fejkad, avslöjade jag fortfarande inte att de hade rätt. Jag frågade hur de ville gå vidare med att kontrollera om de hade rätt i sina antaganden och bad om förslag på hur. De flesta ville att vi skulle använda Google och Wikipedia – så vi gjorde detta. Vi fick ingen träff på Wikipedia – men jag påpekade att bara för att Åsneryd inte står med på Wikipedia, är det ju inte samma sak som att Åsneryd inte finns. Slutligen bad jag en elev att slå upp ”Åsneryd” i en vanlig skolatlas, för att göra det ”ultimata testet” och nu kunde jag verkligen instämma i att de faktiskt hade helt rätt i att Åsneryd inte finns och att hemsidan var fejkad. Eleverna var lite nyfikna på om jag hade gjort hemsidan eller om det var någon annan och varför och kom på så sätt själva fram till en av de grundläggande källkritiska frågorna om i vilket syfte informationen är skriven och varför.

Denna övning tycker jag personligen passar perfekt för denna årskurs och är verkligen lagom på alla sätt. I de klasser som jag har kört exemplet med ”Åsneryd” har eleverna i fyran varit mycket engagerade i uppgiften och ställt många frågor. De har varit nyfikna och tagit uppgiften på stort allvar. Jag tycker att övningen blir allra bäst om eleverna själva får styra själva granskningen med lite stöd från mig och läraren. Vi har haft lektionen i helklass med bildkanon vid ett tillfälle om cirka fyrtio minuter.

I dag träffade jag ett nytt gäng med fyror i Ålem som fick vara med om samma övning i källkritik. Vi höll på i hela 60 minuter och kom in på många intressant sidospår, bland annat dessa frågor:

– Hur länge internet har funnits (Här var det många som hade teorier om att internet var väldigt gammalt…)

– Hur länge datorer har funnits och hur gamla datorer egentligen såg ut (vi tog Telias gamla dator i Kalmar som exempel. Den som värmde upp simhallens bassänger).

– När Elvis Presley dog och om internet har funnits lika länge som honom (eftersom hans namn stod som författare till Åsneryds hemsida).

– Vad som menas med en ”officiell” hemsida.

– Om det finns berg i Skåne och hur svenska floders fauna ser ut.

– Hur höga pyramider är.

– Vad källkritik egentligen är och vad källor är för något.

– Vad Google har för mål med sin verksamhet och hur de får in pengar för sin verksamhet.

– Hur Wikipedia fungerar.

– Skillnaden mellan publiceringen på nätet och i tryckta källor, ex. böcker.

– Hur man tar reda på om man kan lita på en källa eller inte (vi kom fram till att det bästa vore om vi kunde åka till Skåne för att själva kontrollera med ”egna ögon” om det som stod på Åsneryds hemsida var sant eller falskt).

– Varför det är viktigt att skriva ner sina källor som man använder i skolarbeten.

– Hur många år det skulle ta för en människa att läsa igenom hela innehållet på Wikipedia, om det hade varit en pappersbok (första förslaget var tio år).

Det var verkligen inspirerande och roligt att träffa klassen och alla var väldigt duktiga! Många intressanta diskussioner, iakttagelser och frågor hann det bli under denna timme tillsammans med klass 4 i Ålem! Nästa gång jag träffar samma gäng går de i årskurs 6 och då kommer vi att prata om ”integritet på nätet”, säkerhetsfrågor, kränkningar, grooming etc. Mycket viktiga frågor som bland annat knyter an samma frågor som vi tog upp idag.

Här kan ni hitta fler övningar och exempel på sidor som är fejkade, som kan användas för lektioner i källkritik:

Luriga hemsidor – Sammanställt på Kolla Källans wiki

Lycka till!

Isabella

Lämna en kommentar