Den meningsfulla högläsningen och läsförståelsestrategier i praktiken…

Hej!

Här kommer lite blandade lästips om läsning och högläsning med barn och ungdomar!

KÖRLINGS ORD

Det första tipset jag vill ge er, är att besöka Anne Marie Körling och hennes blogg ”Korlings ord”, som är en ren explosion av pedagogiska och kloka tips!

Körling har fått en rad olika utmärkelser, bland annat Svenska Akademiens Svensklärarpris år 2010 och har mycket erfarenhet av att föreläsa och inte minst undervisa. Ett tips är att följa hennes tankar och arbete på Twitter (@Korlingsord).

HÖJDPUNKTER OM LÄSNING PÅ HENNES BLOGG:

Den hemliga läsningen

Den högläsande rektorn

Läsmotstånd och läsnyfikenhet

Anne Marie har föreläst en hel del om vikten av att vi högläser tillsammans med våra elever och har även skrivit en bok som heter ”Den meningsfulla högläsningen”, som ser ut så här:

Den meningsfulla högläsningen

EN LÄSANDE KLASS

Nu börjar det brännas! I april månad släpps studiehandledningen ”En läsande klass” (gratis) till våra skolor. Det är, som säkert många vet, författaren och före detta läraren Martin Widmark som ligger bakom det beundransvärda initiativet att med kraftfulla tag satsa allt för att komma till bukt med den sjunkande läsförståelsen i Sverige. ”En läsande klass” ger konkreta verktyg och läsförståelsestrategier i syfte att förbättra läsförståelsen hos våra barn och unga.

Läs mer om hur detta kan se ut i praktiken, i klassrummet på läraren Marie Trapps blogg ”Läsförståelsestrategier i praktiken”.

Och glöm inte att hålla utkik på bloggen ”En läsande klass”!

Logo

TIPS PÅ BÖCKER I ÄMNET:

(Bild lånad från bloggen ”Högläsning”).

Läsa högt. Om högläsningens förtrollande verkan

Hoppas ni får en skön och solig vårdag!

Hälsningar,

Isabella

Lämna en kommentar